L’infamia d’Iraq.

029 bush_is_hitler

Els EUA (com China, Marroc o Catalunya) té l’afany imperialiste comu a tots els pobles immadurs. Tal és aixina que el seu president George W. Bush declarà la Tercera Guerra del Golf Persic, iniciada en 2003 i que encara hui seguix. Les edicions anteriors foren en 1990-91 i 1998-99 en George Bush i Bill Clinton respectivament. De res servi que el 15-2-03 més de trenta millons de manifestants en el món clamaren que no a la guerra en el seu nom.

Per a justificar l’invasio s’apelà a tot tipo de calumnies com la de que Iraq tenía armes de destruccio massiva, que hi havia conexions en el terrorisme (quan Osama Bin Laden i Sadam Hussein no es podien ni vore) o que el sanguinolent autocrata d’Iraq era una amenaça mundial (quan contava en soldats famolencs i desmoralisats i en un armament obsolet). Pero com totes estes excuses no colaren s’hagueren de traure de la chistera unes atres.

Més tart es digue que Iraq no complia les resolucions de la ONU (tampoc Israel, ni EUA al declarar una guerra ilegal). S’afirmà que en Iraq es violaven els drets humans (com tambe ocorre en Guantanamo, Estats Units). Al final es sentencià que calia derrocar a Hussein per ser un satrapa cruel (al pareixer no ho era en els 80, quan era el tonto util de EUA que combatia a Iran. EUA no protestà mai perque el llavors aliat Hussein gasejara als kurts).

L’unica rao real d’esta guerra monstruosa ha segut el petroleu. Bush havia de compensar d’alguna forma a uns empresaris (petroleres, constructores, factories d’armament) que li han finançat la campanya i instalat en el poder. Poc importa si la guerra és una ruïna total per al poble estadounidenc mentres els empresaris amics de Bush puguen expoliar impune i tranquilament les reserves petroliferes i gasistiques d’Iraq, les segones del món.

Nos prometeren que el derrocament de Hussein duria la democracia a Iraq i sols arribà l’anarquia. Nos varen dir que s’acabarien eixes violacions de drets humans de Sadam i nos hem aborronat en fotos de tortures macabres als presoners iraquians. Proclamaren que era una guerra contra el terror i hui Iraq està plagat dels terroristes que abans no tenía. Tot aço es podria haver evitat dixant que els inspectors de la ONU feren el seu treball i punt.

Els Estats Units volen ara un govern porrito que els permeta saquejar el petroleu iraquia, acusen de terrorisme a la resistencia i parlen de “guerra humanitaria i de lliberacio”. Pero dir guerra de lliberacio a aço és com dir que Els fusilaments del 2 de Maig de Francisco de Goya representa uns llibertadors francesos assessinant terroristes espanyols. No vullc ser yo complice d’esta infamia en el meu silenci. No a la guerra. No en el meu nom.

FONT: El Palleter. 15-7-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

A la memoria de Joan Fuster.

028 joanfusterfalange

Tots els morts mereixen respecte. Ara be, no tots mereixen el mateix grau de respecte, igual que ocorre en els vius. Yo mai m’alegrare de que una persona muiga. Més be, al contrari. Pero hi ha casos excepcionals en els que una mort representa per a mi un motiu d’alegria, no per la mort en sí –que aixo mai m’alegra- sino més be pel descans que determinades morts dixen entre aquells que permaneixen vius –que aixo sí m’alegra-. En est aspecte m’alegre de la mort d’Adolf Hitler, Benito Mussolini, Francisco Franco o Josip Stalin. Igual que m’alegraré quan muiguen Augusto Pinochet o Fidel Castro (entre uns atres). Enguany es cumplixen dotze anys des de que faltà Joan Fuster, alla per 1992. És una bona excusa per a dedicar un poema a la memoria del mort.

Titul: OBITUARI EN HURRES.
Autor: Mario Benedetti.
Font: Nocio de patria.
Traduccio: Ferrer.

 

Anem a festejar-ho
vinguen tots
els inocents
els damnificats
els que criden de nit
els que somien de dia
els que patixen el cos
els que estagen fantasmes
els que chafen descalços
els que blasfemen i ardixen
els pobres congelats
els que volen a algu
els que mai s’obliden
anem a festejar-ho
el crapula s’ha mort
s’acabà l’anima negra
el lladre
el gorri
s’acabà per a sempre
hurra
que vinguen tots
anem a festejar-ho
a no dir
la mort
sempre ho borra tot
tot ho purifica
qualsevol dia
la mort
no borra res
queden
sempre les cicatrius
hurra
mori el creti
anem a festejar-ho
a no plorar de vici
que ploren els seus iguals
i que s’engolixquen les seues llagrimes
s’acabà el monstruo procer
s’acabà per a sempre
anem a festejar-ho
a no posar-nos tebeus
a no creure que este
és un mort qualsevol
anem a festejar-ho
a no tornar-nos fluixos
a no oblidar que este
és un mort de merda

 

FONT: El Palleter. 28-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

Universitat Sant Vicent Martir, la primera factoria d’ateus de Valencia.

027 manifestaciones

“¡Hem de cremar a tots els cures en una foguera en mig de la plaça!”. “¡Sí, i violar a les monges!”. “¡I cremar totes les esglesies o millor encara, reconvertir-les en algo util, com per eixemple biblioteques!”. Estes frases són absolutament reals i no me les invente yo. Perteneixen a universitaris que cursen una carrera en Edetania, la futura Universitat Catolica Sant Vicent Martir. Algo té eixe centre que entres en fe i ixes convertit en Josip Stalin.

Si tots els coleges foren religiosos en la practica, s’acabaria en el cristianisme en tan sols una generacio. Els tios més rojos i més anticlericals i les ties més putes que conec han eixit de coleges religiosos. Aixo de que “no hi bon comuniste que no haja segut seminariste” és veritat. Per sort, la meua neboda estudia en un colege llaic. Millor. De lo contrari igual acabaria currant d’actriu porno en un film el dia menys pensat. I millor que no.

Em relata un amic que estudia magisteri en Edetania que alli hi ha una opressio catolica bestial. “Mos obliguen a assisitir a classe tots els dies, si faltes algun dia li envien una carteta als teus pares, com si tingueres huit anys, t’obliguen a assistir a la conferencia del cardenal o del retor de torn baix amenaça de suspendre’t en cas de no fer-ho, són una autentica mafia que s’embojaca tots els diners i no reinvertix en instalacions (…)” -em diu-.

Este jove de qui parle era cristia abans d’entrar a estudiar en Edetania. Hui és ateu i anticlerical. És increïble pero despres de tants fracassos encara hi ha gent que no es percata de que la forma d’expandir el cristianisme no pot ser a base d’hosties. Mireu si no lo que passa en els instituts. Els professors catalanufos coaccionen als seus alumnes i estos es reboten i es passen a l’espanyol. Res de lo que entra per imposicio, entra de bon gust mai.

Quaranta anys de nacionalcatolicisme sols han servit per a que hui la mitat de la joventut valenciana siga atea i l’atra mitat crega en Deu pero no en l’esglesia. Aixina i tot, seguim en les de sempre. O pijor, puix pareix que ara l’Universitat Cardenal Herrera CEU tambe pot fer un gir al nacionalcatolicisme. ¿Pero quan deprendrem que l’evangelisacio es conseguix en bones paraules i un eixemple intachable i no a base de sembrar l’odi i la por?

FONT: El Palleter. 28-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

¿Per a quan un PHN responsable?

LEAL-MANIFESTACIONVALENCI60.tif

Valencia té set d’aigua i de justicia. El Partido Popular (PP) defen un PHN especulador i inutil, i l’esquerra que la sequera és progressista ya que mos recorda que contra l’atroç deficit hidric no mos cal aigua sino “una nova cultura de l’aigua”; aixo és com dir que els chiquets del Tercer Món no necessiten menjar sino “una nova cultura de l’alimentacio”. Potser els aragonesos deurien a partir d’ara apanyar-se en “una nova cultura de la finançacio” en lloc de furtar-mos diners als valencians en concepte de la solidaritat que no practiquen ells.

El PHN que proponia el PP era inviable des del punt de vista economic, ecologic, geografic i geopolitic. Esta era una obra faraonica puix el transvas de l’Ebre supon el doble de diners que costaria desalar l’aigua, la mort de la conca del Xuquer, i ademes -degut a l’efecte de la desertisacio que afecta a tota la peninsula-, és molt provable que no es poguera transvassar aigua entre Maig i Octubre o un any de cada quatre. Este PHN era més una oda a l’especulacio per donar de menjar a les constructores que una solucio a la sequera que patim aci.

Pel que fa al Partit Socialiste Obrer Espanyol (PSOE), la seua alternativa de substituir el transvas de l’Ebre per desaladores no és un bon remei. En desaladores nomes no es resol el problema. A banda de que són cares, molt contaminants i de que no poden aportar tot el caudal d’aigua que mos cal, unicament es podrien instalar en les localitats costaneres (lo qual no resol la falta d’aigua als pobles de l’interior), i ademes espanten el turisme, el qual recorde que és la primera industria nacional de Valencia i la que més treball directe i indirecte crea al nostre païs.

No cal criminalisar els camps de golf com si foren camps d’extermini nazi. No tenen res de roïn. Les nostres fonts de riquea són l’agricultura i el turisme, i si no els arriba aigua Valencia pot convertir-se en el nou Terol. Un PHN responsable podria consistir en un transvas de l’Ebre a les comarques del Nort, un transvas del Tajo al Sur i rec per degoteig generalisat. Si encara calguera més aigua completariem la diferencia en desaladores i la millora de canonades per a evitar fugues d’aigua, que en determinats punts oscilen entre un 30-70% del total, etc.

FONT: El Palleter. 27-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

Se’n van els criats d’Estats Units i tornen els lacais de França.

025 4zaplana11

Se’n van els gossos falders d’Estats Units i Gran Bretanya, i tornen els llepaculs de França, Alemanya i Marroc. En les europees, pirrica victoria sociata en Espanya i ample triumfo del Partit Popular Europeu (PPE) en la UE. Encara que estes votades s’han presentat per PP i PSOE com una segona volta de les estatals, la gent no ha entes aixina: són les eleccions europees en la participacio més baixa ab una abstencio historica de més del 50%.

Els candidats no eren els millors. Jaime Mayor Oreja (PP) és un nacionaliste espanyol centraliste i facha que ya s’havia presentat dos voltes a les eleccions vasques i pergue les dos. I ara, tres de tres. Mariano Rajoy li ha obligat a menjar-se el marro de les europees per por a que li fera ombra. Pel que fa a Josep Borrell (PSOE) dimiti en el seu dia de la candidatura a la presidencia d’Espanya per raons de corrupcio. Ahi en Brusseles estan be.

Els ultims anys ab el PP han segut durs: l’alluntament entre Espanya i Europa, la submissio total a Estats Units –que destruï l’Imperi d’Espanya- i a Gran Bretanya –que no retorna Gibraltar- a canvi tan sols d’eixir en una foto, la participacio en una guerra illegal i immoral… Pero a pesar de tot, els peperos són millors negociadors que els sociates i si PSOE pot ser el mal menor a nivell nacional i estatal, a nivell europeu el mal menor es diu PP.

Si estavem mal, ara estarem pijor. Donem la benvinguda a la submissio a França i Alemanya, les concessions al Marroc (entrada de citrics marroquins en perjuï dels valencians, qui sap si la traïcio definitiva al Sahara…), l’abandonament del ventajos Tractat de Niza, el boicot al PHN, l’anticristianisme en la Constitucio Europea, la perdua de subvencions per a l’agricultura, etc. Europa sera antivalenciana cinc anys més gracies a PSOE i PP.

FONT: El Palleter. 16-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

Good Bye, Spain (ara em toca riure a mi).

img_jor_0004_06102003

“Good bye, Spain” és un dels lemes acunyats pels jovens vasquistes arraïl de la presentacio del Pla Ibarretxe. El proyecte d’estat lliure associat propugnat pel nacionalisme vasc va vent en popa. És imparable i Madrit ho sap. La Caixa de Pandora per fi s’ha obert, pero qui l’ha destapat ha segut PP i PSOE, els dos partits estatals que tant presumixen de ser els garants de l’unitat d’ Espanya. El PP oficialisà el catala en Valencia i li fa el joc als Païsus Imaginaris de CIU. I el PSOE li fa el cul gros al nacionalisme gallec, vasc i catala, els mateixos que van creixent a costa de furtar-li vots al socialisme. PP i PSOE alimentant al monstruo que ha de devorar-los.

Ara Espanya té un govern debil -el del PSOE- que regix l’Estat en minoria i que necessitarà de nacionalistes disposts a chuplar-li la sanc. Hi ha quatre formacions que reclamen un estat lliure associat (CIU, PNV, EA, NA-BAI). ERC és provable que tambe ho acabe reivindicant. El PSC vol federalisme asimetric. I dos partits més, BNG i CHA, recolzen l’autodeterminacio i possiblement els proyectes citats ades. Yo ya tinc preparada la cerveseta, les borles, i el millor dels meus sofas. La llegislatura promet ser molt pero que molt divertida. ¡Si ha de reventar Espanya puix que revente ya d’una volta! ¿No volien aixo? ¡Puix ya ho tenen! ¡Ara em toca riure a mi!

FONT: El Palleter. 15-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

 

Zapatitos, un ninot per a la foguera.

023 elabrazodeloso

El nou president d’Espanya, José Luis Rodríguez Zapatero, és un home tocat per la fortuna. Es presentà a les primaries del PSOE i contra tot pronostic les acabà guanyant en detriment del maxim favorit, José Bono. A ultima hora es produï una fuga de vots de la candidatura guerrista de Matilde Fernández cap a zapatitos. Tot siga perque no ixca el dretos de Bono. En les eleccions estatals 2004 es repeti l’historia: un imprevist d’ultima hora (els atentats del 11-M) permete la carambola: ¡zapatitos president! Un triumfo que no esperava ni ell.

S’ha presentat a dos eleccions i les dos les ha guanyades a la primera. Ara be, una cosa és que la tombola de la vida t’acabe espentant a governar un estat i una atra cosa molt distinta és saber governar-lo… A lo llarc de tota la campanya hem vist a zapatitos com un home sense espenta ni caracter i que es contradia ell a soles. La crisis del tripartit catala, en que Pasqual Maragall demostrà manar més que zapatitos, i Carod-Rovira més que abdos junts, a punt estigue de convertir-lo en cadaver politic. Pero una atra volta la fortuna tocà a la porta un 11 de Març.

El PSOE cada dia pensava una cosa distinta. Sobre el PHN, els sociates estaven en contra en Catalunya, Arago i Valencia, a favor en La Mancha, Murcia i Andalusia i zapatitos no sap, no contesta. Un dia et parlava de que baixaria més els imposts i al sandema prometia una educacio publica de lux. Igual el PSOE presumia de l’Espanya plural i al poc eixia el president d’Extremadura, Juan Carlos Rodríguez Ibarra, reclamant el desterrament dels partits nacionalistes del Parlament Espanyol i el retorn al bipartidisme de la Restauracio, etc.

Ya en el govern tot seguix igual. Es promet 180.000 noves vivendes. Despres resulta que de vivendes res, que eren 180.000 “actuacions” o “solucions habitacionals”. Un dia Josep Borrell diu adeu al deficit zero i acte seguit Pedro Solbes li contradiu. El PSOE autorisa al Parlament que les seleccions autonomiques disputen tornejos internacionals i al sandema Bambi aclarix que seran competicions no oficials. És tanta l’inutilitat i les hipoteques que els malabaristes de l’interpretacio del PSOE fan de l’improvisacio la seua millor i unica arma.

Diuen –i és una veritat- que en eixe païs veï anomenat Espanya quan més inutil i incompetent és una persona, més possibilitats te d’arribar llunt en la vida. I l’amic zapatitos és la prova vivent d’este apotegma. Sera francament divertit vore els proxims quatre anys a zapatitos tractant de governar tot un estat quan ni tan sols pot governar el seu partit, o dur a la practica un programa electoral dissenyat des de i per a l’oposicio. Zapatero va pegant bacs. És un ninot com el de les Fogueres de Sant Joan. I no sere yo qui l’indulte. ¡Foc en ell!

FONT: El Palleter. 8-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

¡Ni Lliga ni Copa ni Lliga de campeons!

022 vcfweb2
Ab el desastre de l’Armada Invencible, l’emperador Felip II declarà no haver enviat a les flotes a lluitar contra els elements. El Valencia s’ha proclamat campeo de Lliga i UEFA a base de bregar cada dia contra arbits que li atracaven a cada partit i contra una prensa mesetera desestabilisadora. El Valencia ha vençut a Madrit, Barça, Marsella… i als elements. Campeo de Lliga per sexta volta i de UEFA per tercera… Encara que els galactics siguen uns atres. L’entrenador Rafa Benítez –que per culpa dels inutils de la directiva se n’ha anat- fon el maxim artifex del doblet. Santiago Cañizares -que s’ha fet en el seu quart Zamora-, Roberto Fabián Ayala i Vicent Rodríguez s’han consagrat en les seues respectives posicions com els millors jugadors del món.

No m’oblide tampoc de l’excelsa temporada que ha fet el Vilarreal. Ha arribat a les semifinals de la UEFA. Yo volia que el Vilarreal guanyara la UEFA i el Valencia la Lliga… ¡Per a repartir-ho tot com bons germans! Més que res perque el Valencia ya havia vençut en dos edicions i perque sería bo per al païs tindre un segon club valencià en tituls, a banda del Valencia. Pero no ha pogut ser. En qualsevol cas, dixa molt bon sabor de boca el submari groc, al que ya tilden de “nou Parma” i que pot conquistar trofeus en un futur proxim, si Deu vol. Per a acabar de completar la festa, el Llevant ha pujat a primera. La temporada vinent hi haura tres clubs del nostre païs a la categoria d’or. I a vore si al proxim eixercici té sort l’Elig i en són quatre en l’ajuda de Deu.

Ho sent per Manu Sánchez i els imparcials informatius d’Antena 3. Per la prensa espanyola, sempre atacant al club che quan despunta. I per Manuel Díaz Vega, l’home que més tituls ha fer guanyar al Real Madrit, més inclus que Hugo Sánchez o Alfredo Di Stéfano. Ho sent per eixos espanyols que venen a estiuejar aci i mos bramen : “¡Ei tu, a mi parla’m en cristia!”. Per Raúl i Figo, que de res els valgue tirar-se a la piscina a cada partit. I per Roberto Carlos i el seu complex de superioritat. Ho sent pels qui pensen que els diners pesen més que el treball, pels qui creuen que Davit no pot en Goliat, pels merengues del PP i pels cules del BNC. ¡Antivalencians: ni Lliga ni Copa ni Lliga de Campeons! Valencia dos, Confederacio Catalano-Espanyolera zero.

FONT: El Palleter. 7-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

¿Quín és el resultat d’inocular el catala en les escoles valencianes? (2/2)

nicastellanicatala

Aixo de que la reivindicacio d’una Llengua Valenciana independent és un invent de la dreta espanyolera per a impedir la recuperacio del Valencià ya no cola. Sobretot si tenim en conte que José María Aznar “parla catala en l’intimitat”, que precisament la dreta espanyolera (Partido Popular) ha fet oficial el catala en Valencia, creat l’Academia de Zaplana (AZ) i obert més llinies en “valencià” (catala) que el regim sociata de Joan Lerma. ¿I quín es el resultat? L’us del Valencià ha caigut un 30% des de 1995, segons un estudi de la AZ.

A la puta dreta espanyolera li interessa posar el catala en Valencia per a espanyolisar-la i que no es recupere el Valencià. El Partido Popular pensa: “Fiquem el catala en les escoles valencianes, aixina els jovens valencians voran que és un idioma estrany i ho estudiaran com qui estudia matematiques: una volta aprovat l’examen ya no ho usaran mai més. En la practica els valencians seran monolingües (espanyols) i Valencia un gran bastio de l’espanyolisme a on mai podra quallar un quart nacionalisme que poguera desestabilisar definitivament l’Estat”.

Donar catala en les escoles obliga als jovens a passar-se a l’espanyol. Un companyer de Facultat estudià en l’institut en llinia en “valencià” (catala). Hui parla sempre en espanyol. Es diu “efecte bumerang”. La gent no s’identifica en els aquest, mirall, robatori, amb, clatell del professor pero sí en els este, espill, furt, en, bascoll de la gent real. No parle ya de les Normes del 32; una ortografia barcelonina ella i extremadament complicada que imposibilita l’us generalisat del “valencià” (catala). És esta una ortografia del segle XV feta en el segle XX.

Potser aumente l’ “us virtual” del “valencià” (catala): el que diu que ara hi ha més rotuls en catala o que els jovens es trauen titulets per la Junta Qualificadora que despres mai més tornaran a usar. Pero tots sabem que l’us real del Valencià recula perillosament des de fa 25 anys. Nomes si es dona a les escoles un Idioma Valencià independent que de veritat siga el que parla el poble, farem cami. Si no, dins de cent anys el Valencià nomes sera un fossil residual com el lleones, idioma majoritari de Lleo a principi del segle XX i a proxim a l’extincio hui.

Per desgracia, cada dia som més espanyols i menys valencians. Aquells que somiaven en els Païsus Imaginaris que s’hi vajen oblidant; gracies precisament al seu delirant imperialisme pancatalanufo els valencians mos precipitem cap als Països Castellans. I anem en turbo i l’accelerador chafat al maxim. El “valencià” és cada dia més una llengua estrangera i peregrina per als propis valencians. Seguim aixina, i dins de 50 anys n’hi hauran tres Castelles a l’Estat; Castella-Lleo, Castella La Mancha i la Castella Valenciana, és clar.

FONT: El Palleter. 6-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

¿Quín és el resultat d’inocular el catala en les escoles valencianes? (1/2)

octavilla_05

Tots els estudis i totes les estadistiques ho confirmen: l’us del Valencià està caiguent en picat. El descens de l’us real de la llengua nacional dels valencians és realment espectacular i alarmant. Un dels ultims estudis ha vingut a carrec de l’Academia de Zaplana (AZ) que recentment ha publicat unes sifres ben aborronadores: des de l’any 1995 els valencians que entenen el Valencià han descendit en un 13% i els que ho utilisen en casa en un 30%. A aixo se li hauria de sumar la trayectoria descendent que portava el Valencià abans ya de 1995.

¿A qué es pot deure tot aço? En part a l’immigracio, cada volta més numerosa. Pero aixina i tot, este no és un factor que puga explicar un descens tan brusc de l’us en les domicilis com és eixe brutal 30%. En la meua opinio este és el resultat de posar catala en les escoles, de fer estudiar als nostres chiquets un idioma estranger en el que no s’identifiquen i que acaben abandonant per a engrossar el jagant espanyol. Estos són els fruits de 25 anys de subnormalització llingüistica, d’ensenyar el catala en els coleges ab l’eufemisme de “valencià”, etc.

És curios lo que ocorre en les escoles: els jovens estudien l’assignatura de “valencià” (catala) com qui estudia angles o frances, és dir, com un idioma foraneu més. Estudien catala per a fer unes oposicions o per a tindre una llinia més en el curriculum, pero despres no ho usen en el dia a dia puix no ho identifiquen en el Valencià en que els parlen els seus pares. Yo domine l’angles correctament pero no per aixo vaig a parlar en angles en la meua familia, en els meus amics o en la meua novia. Ni vaig a preguntar en angles quant costa una barra de pa.

Una chica de la Facultat, valenciana de les comarques del Sur, valenciaparlant i filla de valenciaparlants, em digue un dia: “El Valencià este és molt rar, és com si fora un idioma estranger, com si estudiarem vasc o algo aixina”. Es referia a l’assignatura de “valencià” (ella ignorava que era catala). Per increïble que puga pareixer, els estudiants hispanoparlants trauen millors notes en l’assignatura de “valencià” (catala) que els alumnes valenciaparlants, que troben dificultats per a aprovar l’examen d’un idioma que no és el que parlen en la seua casa.

Pero despres els hispanoparlants continuaran usant l’espanyol mentres que els valenciaparlants es dividixen entre els qui continuen en el Valencià oral dels seus pares i els qui es passen a l’espanyol, unica llengua escolar que senten com a propia, ya que ni s’identifiquen en el catala ni en l’angles. I és que el 90% dels valencians pensa que el Valencià és una llengua independent i distinta del catala. I si no, fem un referendum i eixim de dubtes. Pero aixo millor que no ¿veritat?, no siga que el gueto catalanufo el perga per dotze gols a zero.

FONT: El Palleter. 6-6-2004.

—————————————————————————–

¿T’agrada l’articul? Pots llegir molts més com este en el meu llibre PER A OFRENAR NOVES GLORIES A VALENCIA. ¡Fes clic en la portada!

portada-sa-lluna-3a

Anteriores Entradas antiguas Siguiente Entradas recientes